Wat is User Generated Content (UGC) en hoe kan het jouw bedrijf laten groeien?
Als je de term ‘UGC‘ in je feed voorbij hebt zien komen, ben je zeker niet de enige. Tegenwoordig praten we in termen zoals ‘Video Hook’ en houden we van hoe korter, realistischer én sneller, hoe beter. We kunnen er niet meer omheen, UGC is de nieuwe norm in marketing wereld.
Eerst neem ik je graag even mee in wat het nou eigenlijk allemaal inhoudt, dat UGC. User Generated Content is content die door mensen is gemaakt en gedeeld op verschillende online kanalen, zoals social media, forums en zelfs op review sites. UGC is een ontzettend krachtig middel voor bedrijven om betrokkenheid te verhogen en het vertrouwen van je klanten te winnen. Let wel op: het kan je ook tegenwerken als je de verkeerde doelgroep bereikt of een verkeerde boodschap uitzend.
UGC biedt een ‘echte’ kijk op hoe klanten je producten of diensten ervaren en gebruiken en dit is waardevol voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren.
Maar hoe maak je het beste gebruik van UGC voor je bedrijf? Er zijn namelijk verschillende dingen waar je op moet letten. Daarom heb ik speciaal een aantal punten opgesomd in een checklist:
1. Bepaal je doelen en boodschap
Wanneer je aan de slag wilt met het creëeren van content is het van belang om het doel eerst in zicht te hebben. Wil je de betrokkenheid verhogen, je merk beter profileren of je producten beter laten zien?Want als jij wilt dat klanten iets gaan communiceren voor jouw merk, moet je wel bedenken wát jij wilt dat ze communiceren.
2. Maak het zo makkelijk mogelijk
Het verzamelen van content moet zo makkelijk mogelijk verlopen. Kies met een video bijvoorbeeld om dit via een hashtag of direct via WeTransfer of Google Drive te verzamelen. Een review kun je verzamelen via TrustpPilot, Google etc. en een uitgebreide review bijvoorbeeld door er een winactie aan te hangen via je website/e-mail. Zo verzamel je alles makkelijk via één weg.
3. Geef waardering
De mensen die jou UGC aanleveren hebben er tijd ingestoken, geef dan ook uit blijk van waardering iets terug. Dat kan van alles zijn: een kortingscode, presentje, cadeaubon, een gratis product of noem maar op. Stuur dan ook altijd een leuk bedank berichtje mee.
4. Rouleer in plaatsingen
Je hebt alle content verzameld en het is tijd om dit in te zetten. Maak een plan van aanpak wie je wilt bereiken met de content en hoe je deze groep kunt bereiken. Je kunt de content tegenwoordig ook goed gebruiken als advertentie materiaal voor soical media, zoals Facebook, Instagram, Pinterest en zelfs TikTok!
5. Verzamel en analyseer regelmatig
Door regelmatig te analyseren wat goed werkt en wat niet, kun je je UGC ook weer verbeteren. Je merk kan hierdoor ontzettend grote stappen maken en flink wat vertrouwen opbouwen met klanten.
Wat heb je hiervoor nodig?
UGC staat erom bekend dat het makkelijk en snel opgenomen wordt. Dan moet ook zo overkomen op beeld. Je hebt dus alleen goed daglicht nodig, een smartphone met goede camera, een ruimte waar je rustig je content kunt maken zonder ruis (belangrijk!!) en een happy face, want wie wilt er nou een chagerijn in beeld zien?😉
Aan de slag
Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen met User Generated Content? Neem contact op voor de mogelijkheden!